פרשת חוקת
חיסון
בני ישראל התלוננו. ה' שלח בהם את הנחשים השרפים וינשכו את העם וימת עם רב מישראל.
חזרו בתשובה ופנו אל משה שיתפלל עליה וה' מצוה "עשה לך שרף ושים על נס" וכך עשה משה רבנו
וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה נְחַשׁ נְחֹשֶׁת וַיְשִׂמֵהוּ עַל הַנֵּס וְהָיָה אִם נָשַׁךְ הַנָּחָשׁ אֶת אִישׁ וְהִבִּיט אֶל נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת וָחָי: (במדבר פרק כא פסוק ט)
ממש מעניין נחש נשך ומביטים בנחש ומתרפאים. מכאן למדו חזל שלא הנחש ממית ולא הנחש מחיה אלא אם מסתכלים כלפי מעלה ומשעבדים לבם לאביהם שבשמים מתרפאים.
והרמב"ן מוביל אותנו עוד צעד
"והנראה בעיני בסוד הדבר הזה, כי הוא מדרכי התורה שכל מעשיה נס בתוך נס, תסיר הנזק במזיק ותרפא החולי במחליא," (רמב"ן במדבר פרשת חקת פרק כא פסוק ט)
החולי זה הנחש והמרפא זה הנחושת. כנגד הנחש שמחטיא יש לנו מזבח נחושת שמרפא. להביט בנחש הנחושת, זה להבין שאין להרוג את הנחש אלא להפוך אותו מנחש לנחושת לכח נחוש לעבוד את עבודת השם. יש לכם כוח למרוד בה'. כח זה כח נחוש, תכוונו אותו נכון.
זה סוד החיסון. קצת מהמחלה מחזקת את גוף הלומד להתמודד ולהפוך את האויב לאוהב, ואת הנחש לנחושת, למזבח נחושת.
שאול דוד בוצ'קו