חנות ספרים תרומה / הרשמה france

פרשת ניצבים- הנסתרות והנגלות

הרב שאול דוד בוצ'קו - נשיא הישיבה, 06/09/2018 13:12:54
הנסתרות והנגלות
"הַנִּסְתָּרֹת לַה' אֱ-לֹהֵינוּ וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (דברים כט, כח).
מה הן "הנסתרות" ומה הן "הנגלות"? ומהי משמעות היותן של הנסתרות – לה' אלוקינו, והנגלות – לנו ולבנינו?
הרמב"ן מבאר שמדובר בשני סוגים של חטאים: "הנסתרות" הם החטאים שנעשו בשוגג ונסתרו מעין האדם החוטא, ו"הנגלות" הם החטאים שנעשו בגלוי – במזיד. על הזדונות נידרש לתת את הדין, אך על השגגות שנסתרו מעינינו יסלח לנו ה' יתברך, ועל כן הן "לה' אלוקינו". 
כמה מעודד ומרגיע פירושו של הרמב"ן לפני הימים הנוראים. ה' ברא אותנו עם חולשות, ואין הוא דן אותנו בחומרה על חולשותינו. רק מה שעשינו בזדון ליבנו הוא "לנו ולבנינו", אך חולשותינו ונפילותינו יתכפרו ויתמרקו ביום הכיפורים. 
רש"י, וכמוהו עוד כמה מפרשים, קושר את הפסוק לאשר לימדתנו התורה בפסוקים הקודמים – שה' יעניש את כל הציבור על חטאי היחידים. על פי רש"י פסוקנו זה בא לדייק שהציבור אינו נושא באחריות על חטאי היחיד שנעשו בסתר, אלא רק על החטאים שנעשו בפרהסיה: "אין אני מעניש אתכם על הנסתרות... אבל הנגלות לנו ולבנינו לבער הרע מקרבנו, ואם לא נעשה דין בהם יענשו את הרבים". אך רש"י מוסיף שאפילו על החטאים הגלויים – האחריות הקיבוצית מתעוררת דווקא בארץ ישראל, הארץ שהופכת אותנו מיחידים לעם.
ואפשר להוסיף עוד ממד בהבנת הפסוק: פעמים רבות מתעוררות בליבנו שאלות וקושיות על הנהגת ה' בעולם, שנראית לעיתים בעינינו הקטנות בלתי סבירה וחסרת היגיון. על קושיות כגון אלו עונה לנו הפסוק: לכל אחד יש תפקיד משלו בעולם. "הנסתרות", כלומר דרכי הנהגת ה' בעולם, הן "לה' אלוקינו". הן נשגבות מבינתנו ואין אנו מסוגלים להבינן. ואולם "הנגלות" – התורה ומצוותיה – הן באחריותנו, ואנו נדרשים להעמיק בלימודן ובקיומן. "לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת".



* על מנת להוריד את השיעורים ניתן - 1. להורידם באמצעות תוכנות או אתרים המיועדים לכך [למשל דרך לחיצה כאן]. 2. לפנות אלינו דרך הצור קשר שבאתר.

בניית אתרים | יצירת קשר