חנות ספרים תרומה / הרשמה france

מאמר לפרשת תולדות- גניבת הברכות

מה תפקידו של העם היהודי
הרב שאול דוד בוצ'קו - נשיא הישיבה, 05/11/2018 17:25:09
יצחק אבינו קורא לעשו בנו כדי לברכו בטרם ימות. רבקה שומעת ומבקשת מיעקב להתחפש לעשו ולהזדרז לקבל את ברכתו של יצחק במקום עשו. היא מלבישה אותו בבגדים מלאי שערות, ובתחפושת זו שולחת אותו אל אביו הזקן. 
יצחק איננו תמים. אומנם עיניו כבר כהו מראות, אך הוא שומע את קולו של יעקב ומתקשה להאמין כי עשו הוא הדובר אליו. יצחק יודע כי עשו הוא איש שעיר ויעקב איש חלק – ודורש לבחון את גופו של הבן הניצב לפניו:
"וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל יַעֲקֹב גְּשָׁה נָּא וַאֲמֻשְׁךָ בְּנִי הַאַתָּה זֶה בְּנִי עֵשָׂו אִם לֹא. וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב אֶל יִצְחָק אָבִיו וַיְמֻשֵּׁהוּ וַיֹּאמֶר הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו. וְלֹא הִכִּירוֹ כִּי הָיוּ יָדָיו כִּידֵי עֵשָׂו אָחִיו שְׂעִרֹת וַיְבָרְכֵהוּ. וַיֹּאמֶר אַתָּה זֶה בְּנִי עֵשָׂו וַיֹּאמֶר אָנִי" (בראשית כז, כא-כד).
יצחק מתאמץ לוודא שאכן מדובר בעשו, ויעקב מדגיש פעם אחר פעם כי הוא-הוא עשו. מכאן שכדי לזכות בברכות היה יעקב צריך להיות עשו. לא במקרה ביקש האב הדגול לברך דווקא את עשו ולא את יעקב, אלא מתוך ידיעה ברורה כי תפקידו של העם היהודי איננו לחיות חיי פרישות בתוך ארבע אמותיו של בית המדרש – אלא לכונן ולפתח עולם חומרי ולצקת אל תוכו את אור התורה, הרוחניות והמוסר. אשר על כן, לדידו של יצחק נועד עשו להיות המלך המופקד על עולם החומר, ואילו יעקב, יושב האוהלים, נועד להיות הכוהן הגדול המפתח את עולם הרוח.
ואולם רבקה יודעת שאם תהיינה המושכות בידי עשו הוא יהרוג את יעקב ואת כל עולם הרוח שהוא נושא עימו. רבקה מבינה שכדי לכונן את העם היהודי יעקב חייב להוסיף לעצמו ממד נוסף, את הממד של עשו. יעקב אינו נדרש להתחפש לעשו רק בחיצוניותו, עליו גם להכריז בקול רם ובוטח "אָנֹכִי עֵשָׂו בְּכֹרֶךָ" (שם יט) – הכרזה המעידה על הפנמת הממד של עשו באישיותו של יעקב.
ועל כך נאמר ש"הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו" – הקול הוא קולו הטהור של יעקב, המסוגל להביא לעולם אור גדול בידיו של עשו החדש.


* על מנת להוריד את השיעורים ניתן - 1. להורידם באמצעות תוכנות או אתרים המיועדים לכך [למשל דרך לחיצה כאן]. 2. לפנות אלינו דרך הצור קשר שבאתר.

בניית אתרים | יצירת קשר