חנות ספרים תרומה / הרשמה france

ארבע או חמש כוסות בליל הסדר

הרב שאול דוד בוצ'קו - נשיא הישיבה, 30/12/2018 13:28:50
ארבע או חמש
בליל הסדר אנו שותים ארבע כוסות כנגד ארבע לשונות הגאולה המובאות בתחילת פרשתנו:
"...אֲנִי ה' וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים. וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם..." (שמות ו, ו-ז).
ארבע הלשונות מבטאות ארבעה שלבים בתהליך הגאולה: הפסקת הסבל, שחרור מהעבדות, יציאה ממצרים ונתינת התורה. ואולם מייד בפסוק הבא אנו פוגשים בלשון חמישית של גאולה: 
"וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה'".
הלשון החמישית מצביעה על היעד שהובטח כבר לאבות האומה – הכניסה לארץ ישראל. מדוע אפוא אנו שותים רק ארבע כוסות – ולא חמש כנגד חמש לשונות הגאולה? וכי הכניסה לארץ ישראל אינה חשובה דיה?! 
אולי יש כאן רמז שעל אף שכל בני ישראל שבאותו הדור ייצאו ממצרים, רובם לא ייכנסו לארץ ישראל – כי חטא המרגלים ידחה את הכניסה לארץ בשני דורות.
ויש סיבה נוספת. הבאת עם ישראל לארצו לא הושלמה ביציאת מצרים: בימי יהושע נכנסנו לארץ, אך גלינו ממנה עם חורבן בית המקדש. בימי עזרא ונחמיה זכינו לשוב לארצנו, אך גלינו שנית בחורבן הבית השני. לעומת זאת היציאה ממצרים וקבלת התורה הותירו את חותמם לנצח נצחים. במעמד הר סיני לְקָחָנו ה' לו לעם, ושייכות זו נשארה מאז ועד עולם בלי הפסקה כלל.
בסוף מסכת פסחים (קיח, א, על פי גרסת הרי"ף) מובא המנהג לשתות כוס חמישית בסוף הסדר. שתיית כוס זו היא רשות, כי יש הבדל גדול בין גאולת מצרים לכניסה לארץ ישראל. קבלת התורה בהר סיני הייתה כל-כולה מה' לישראל, בלי שעם ישראל נדרש לפעול כלל, אך הכניסה לארץ תלויה במעשי עם ישראל, ולכן כתוב בפסוק "וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה" – עליכם לפעול כדי לרשת אותה.
אשרינו ואשרי דורנו הזוכים לקיים את מצוות ירושת הארץ – ועל כן נשתה גם אנו בסוף הסדר את הכוס החמישית.


* על מנת להוריד את השיעורים ניתן - 1. להורידם באמצעות תוכנות או אתרים המיועדים לכך [למשל דרך לחיצה כאן]. 2. לפנות אלינו דרך הצור קשר שבאתר.

בניית אתרים | יצירת קשר