חנות ספרים תרומה / הרשמה france

קושי על קושי

הרב שאול דוד בוצ'קו - נשיא הישיבה, 17/01/2019 13:07:13
קושי על קושי
אחרי הניסים הגדולים של קריעת ים סוף הקב"ה מנסה את ישראל: בתום שלושה ימי הליכה במדבר הצחיח, בלי מים, הם מגיעים סוף סוף אל מקווה המים במרה – אך לגודל אכזבתם המים מרים, ואי אפשר לשתות מהם. אכזבה זו, המופיעה על גבי הצימאון, מביאה את בני ישראל להתלונן קשות כלפי משה ואהרון. הם אינם מסוגלים עוד לפנות אליהם בדרך ארץ. משה רבנו צועק אל ה', וה' מורה לו את הדרך להכשרת המים לשתייה:
"וַיִּצְעַק אֶל ה' וַיּוֹרֵהוּ ה' עֵץ וַיַּשְׁלֵךְ אֶל הַמַּיִם וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט וְשָׁם נִסָּהוּ" (שמות טו, כה).
הפסוק מעיד שה' לא הסתפק בהמתקת המים אלא גם נתן לישראל חלק ממצוות התורה – "חֹק וּמִשְׁפָּט". התורה מדגישה כי הניסיון ומתן המצוות התרחשו באותו המקום: "שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט וְשָׁם נִסָּהוּ".
סמיכות זו מעוררת תמיהה: הלוא הקב"ה ניסה את ישראל ומנע מהם מים, והם לא הצליחו לעמוד בניסיון – האם זה הזמן המתאים להכביד עליהם עוד ולהטיל עליהם חוק ומשפט?!
התשובה טמונה בחלקו הראשון של הפסוק, המתאר כי ה' הורה להשליך אל המים עץ – שגם טעמו מר – ולמרבה הפלא הוספת העץ המר למים המרים הביאה להמתקתם!
עם ישראל בעת הניסיון היה כמים המרים. בהיעדר תורה ומצוות הייתה כל דאגתם נתונה לחיים החומריים, וממילא לא היו להם כלים לעמוד בניסיון – כי כשהחיים החומריים הם חזות הכול, כל קושי המתגלע בהם ממוטט הכול. ואולם משניתנו להם חוקים ומשפטים נוסף לחייהם ממד רוחני. אומנם גם בתביעות הרוחניות טמון קושי, אך זהו קושי מסוג אחר, קושי מחזק. כשם שהעץ ממתיק את המים, המצוות מכשירות את בני ישראל לעמוד בקשיי החיים.
כל אדם נתקל בחייו בניסיונות לא פשוטים ובאתגרים הניצבים לפתחו. קל יותר לעמוד בהם מתוך עולם מלא בערכים – הם המעניקים לאדם את הכלים להתמודד ולהמתיק את הקשיים.


* על מנת להוריד את השיעורים ניתן - 1. להורידם באמצעות תוכנות או אתרים המיועדים לכך [למשל דרך לחיצה כאן]. 2. לפנות אלינו דרך הצור קשר שבאתר.

בניית אתרים | יצירת קשר