חנות ספרים תרומה / הרשמה france

היכן הבחירה החופשית?

מאמר לפרשת תולדות
הרב שאול דוד בוצ'קו, 01/12/2019 14:32:38
רבקה סובלת סבל רב בהריונה והולכת לדרוש את ה', להבין את פשר מכאוביה. ההסבר שהיא מקבלת מורה על טבעם של שני העוברים אשר ברחמה:
"וַיֹּאמֶר ה' לָהּ שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר" (בראשית כה, כג).
דברי ה' לרבקה שוללים לכאורה את הבחירה החופשית מיעקב ומעשו. הם שונים זה מזה כבר מבטן אימם, ואופיים נקבע עוד בטרם לידתם – האחד נועד להיות "אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה", בעוד אחיו נועד להיות "אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים"! כיצד אפוא נוכל לבוא בטענות לעשו על התנהגותו הבריונית, ומה יתרונו של יעקב בהיותו נעים הליכות? הלוא אלו הן תכונותיהם הטבעיות!?
התשובה לתמיהה מגולמת בשלוש המילים החותמות את הפסוק: "וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר". 
בני אדם נולדים שונים זה מזה; לכל אדם יש תפקיד וייעוד בחייו, והוא יוצא אל העולם חמוש בתכונות שיאפשרו לו למלא את המוטל עליו. עשו נועד לתת מענה לצרכים הארציים, ובהם הדאגה לחקלאות, לפרנסה ולפיתוח העולם, ואילו יעקב נדרש לתת מענה לצרכים הרוחניים – שבלעדיהם יהא הקיום חסר משמעות. 
האדם איננו בוחר עם אילו תכונות להיוולד, אך הוא בוחר גם בוחר את מסלול החיים שאליו ינתב את תכונותיו. התכונות המולדות אינן מבטלות את הבחירה כהוא זה, אלא משמשות מסגרת שבה על האדם לפעול.
בדברי ה' לרבקה לא נאמר כי בן אחד יהיה צדיק והשני יהא רשע, ודאי שלא – הדרך שבה ילכו הבנים נתונה לבחירתם הבלעדית! ואולם תכונותיהם השונות יציבו לפניהם אתגר משמעותי: הן עלולות להביא אותם להתנגשות קשה, אך בד בבד הן עשויות לשמש אותם לבנייה משותפת של מציאות מתוקנת, מציאות שבה ה"רַב", המסמל את הכוח והעוצמה, ישרת את ה"צָעִיר" – סמל הרוחניות ועולם הערכים.  
אין לנו אלא להתפלל שבמהרה בימינו נזכה לשילוב הכוחות הראוי לעולם, "וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר"!


* על מנת להוריד את השיעורים ניתן - 1. להורידם באמצעות תוכנות או אתרים המיועדים לכך [למשל דרך לחיצה כאן]. 2. לפנות אלינו דרך הצור קשר שבאתר.

בניית אתרים | יצירת קשר