חנות ספרים תרומה / הרשמה france

"לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה' "

מאמר מאת ראש הישיבה. התורה אסרה על עם ישראל להתחתן עם עמוני ומואבי. מדוע?
הרב שאול דוד בוצ'קו - נשיא הישיבה, 13/09/2016 14:23:30

לשמוע קול תורה – פסוק השבוע

פרשת כיתצא

לא יבואעמוני ומואבי בקהל ה'

התורהאסרה על עם ישראל להתחתן עם עמוני ומואבי. מדוע?

"עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִםבַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת בִּלְעָם בֶּןבְּעוֹר מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם לְקַלְלֶךָּ" (דברים כג, ה).

הטעם המובא בפסוק תמוה מאוד. וכי זו סיבה לפסול עם?! הרי הם לא הרגו,לא חוללו שואה, לא שיעבדו את ישראל מאתיים שנה – בסך הכול הם לא קיימו מצוות הכנסתאורחים והזמינו איזה קוסם לקלל. על פניו נראה שההסבר אינו מספק כלל.

ואולם כך כתבה התורה, ועל כן, אף שהדברים אינם נראים לנו הגיוניים,עלינו להעמיק וללמוד מהו המסר שמבקשת התורה להעביר לנו.

גמילות חסד היא תעודת הזהות של עם ישראל. התורה מספרת לנו על חסדיו שלאברהם אבינו, על בחירת רבקה אשת יצחק שמעלתה הגדולה הייתה גמילות חסדים, ועל יעקב שמתחייב"וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ" (בראשית כח,כב); אנו לומדים על אחי יוסף ששכחו את הערך העליון של החסד ויצאו בעקבות זאת לגלותארוכה ואכזרית במצרים, ואנו מודים על הגאולה שהתאפשרה בזכות שפרה ופועה – המיילדותשריחמו על ילדי ישראל תוך סיכון חייהם. גמילות החסד טבועה עמוק בעם ישראל, ועל כןהאומות שאינן מרחמות על הפליטים אינן ראויות להידבק בו.

התורה מדגישה שבלעם בא מארם נהריים, עירו של לבן הארמי. ההגדה של פסח מעידהעל לבן כי הוא "ביקש לעקור את הכול". אמנם אין זה מופיע בתורה, אךחז"ל מלמדים אותנו מה מסתתר מאחורי החזות התמימה כביכול של הפושעים בצווארון הלבן.הם נראים צדיקים כלפי חוץ, נמנעים מסיכונים, אך לבם רוחש מזימות. כלבן כן בני עמוןומואב. הם ביקשו להשמיד את עם ישראל בלי ללכלך את ידיהם, וניסו לבצע את זממםבאמצעות קללה.

התורה שופטת את האדם על מחשבותיו ועל רצונו, גם אם אלו לא באו לידימעשה בגלל פחד ומניעות שונות. בימים אלה, ימי סליחה ותשובה, עלינו ללמוד מפסוקים אלו שעבודתנו העיקרית היא לטהר הלב.

 



* על מנת להוריד את השיעורים ניתן - 1. להורידם באמצעות תוכנות או אתרים המיועדים לכך [למשל דרך לחיצה כאן]. 2. לפנות אלינו דרך הצור קשר שבאתר.

בניית אתרים | יצירת קשר