חנות ספרים תרומה / הרשמה france

פרשת האזינו - יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי

תיאור ארבע מידות בלומדי תורה, שכולן קשורות במים: מטר, טל, שעירים ורביבים.
הרב שאול דוד בוצ'קו - נשיא הישיבה, 01/11/2016 18:08:50

בס"ד

פרשת האזינו

"יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי כִּשְׂעִירִם עֲלֵי דֶשֶׁא וְכִרְבִיבִים עֲלֵי עֵשֶׂב" (דברים לב, ב).

התורה נמשלה למים. כמו המים גם התורה מרווה את העולם ומעניקה חיים ללומדיה. פרשת האזינו פותחת בתיאור ארבע מידות בלומדי תורה, שכולן קשורות במים: מטר, טל, שעירים ורביבים.

  1. מטר. המטר הוא צורך חיוני לקיום העולם, אך אין הוא יורד בכל עונות השנה. זו היא המידה של לומדי התורה המתמסרים ללימודה בזמנים מסוימים. ישנן תקופות שבהן התורה ממלאת כמעט כל רגע בחיי האדם, כמו בראשית דרכו של תלמיד ישיבה. ואולם, כאשר הלומד משלב חיים מעשיים עם לימוד התורה הוא מקדיש את חופשותיו, את השבתות ואת החגים ללימוד תורה באופן מיוחד.

  2. טל. הטל יורד בכל לילה. בלעדיו עלול העולם להתייבש, אך אין בו די לגידול התבואה והפירות. זו המידה של לומדי התורה שאין באפשרותם להקדיש זמן רב ללימוד, אך הם קובעים עתים לתורה וזוכים להיות מעורים בה תמיד. ואף שיש לטל חיסרון לעומת הגשם הנדרש לחיים עלי אדמות, יתרונו הגדול של הטל הוא בהיותו תמידי.

  3. שעירים. השעירים הם רוח הסערה. הגשם החזק והעצמתי שהסערה משפיעה על העולם יוצר מהפכות - כך הלומד המכיר בעצמתה של התורה אינו מסתפק בלימוד לעצמו אלא מגייס את כל כוחותיו כדי שהתורה תשנה את המציאות בעולם. כאותה סערה שבזכותה העולם מתכסה בדשא, כך לומד זה דואג להקים מרכזי תורה בכל מקום ונמצא כולו בעין הסערה המבורכת.

  4. רביבים. רש"י מלמד אותנו שהרביבים הם חִצֵי המטר ה"יורה כחץ". החץ נורה במדויק ומגיע ללבבו של האדם. יש תורה הניתנת לכלל הציבור, וישנה תורה הניתנת לכל יחיד ויחיד. הדשא הוא מכלול העשבים, אך גם כל עשב ועשב נושא משמעות בפני עצמו. התורה המופיעה כסערה משפיעה על הכלל, ואילו התורה המופיעה כרביב חודרת אל היחיד כקרן לייזר, נכנסת ישירות ללבו של האדם ומגלה לו את עצמתו האישית ואת חלקו המיוחד בתורה.

ארבע מידות בלומדי תורה: המקדישים לה את מיטב זמנם בעתות מסוימות, הקשורים בה באופן תמידי, העוסקים בה לטובת כלל הציבור והנהנים ממנה ומוצאים בה את האור המיוחד הטמון בהם.

ואשרי מי שזוכה לכל ארבע המידות גם יחד!




* על מנת להוריד את השיעורים ניתן - 1. להורידם באמצעות תוכנות או אתרים המיועדים לכך [למשל דרך לחיצה כאן]. 2. לפנות אלינו דרך הצור קשר שבאתר.

בניית אתרים | יצירת קשר