חנות ספרים תרומה / הרשמה france

אל תביט לאחרייך

הרב שאול דוד בוצ'קו - נשיא הישיבה, 14/11/2016 13:19:38

"וַיְהִי כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הִמָּלֵט עַל נַפְשֶׁךָ אַל תַּבִּיט אַחֲרֶיךָ וְאַל תַּעֲמֹד בְּכָל הַכִּכָּר הָהָרָה הִמָּלֵט פֶּן תִּסָּפֶה" (בראשית יט, יז).
זו ההוראה שמקבל לוט מהמלאכים שבאו להצילו מהפיכת סדום. "אל תביט אחריך"! אומרים לו המלאכים, "אינך טוב מהם" - מסביר רש"י. אינך טוב מאנשי סדום, ואין לך כל רשות להביט עליהם בתחושת עליונות של 'מגיע לכם', לא ולא! גם אתה עצמך, לוט, היית ראוי להישמד עם אותם רשעים שהתחברת אליהם, אלא שאתה ניצלת בזכותו של אברהם. על כן עליך להימלט. אין זו הצלה בזכות אלא הצלה בחסד.
זהו ממד אחד בפסוק, אך יש גם ממד נוסף - ובו קריאה לכל אדם עלי אדמות: אם חפץ אתה להינצל אל תביט אחריך בגעגוע לימים שכבר אינם, עליך להתקדם. ישנם שינויים בהיסטוריה של האומה וגם בהיסטוריה הפרטית של כל אדם ואדם, ועליך להיות מסוגל להביט לפנים ולא לאחור. 
אל תעמוד בכיכר. הדריכה במקום אינה המידה הראויה, ומי שאינו מתקדם נסוג אחור. אלא "ההרה הימלט"! יש לשאוף תמיד לגובה. אחרי כל נפילה או כישלון חייבים להתרומם ולהעפיל לגבהים חדשים ורמים אף יותר.
"אל תביט אחריך" אינו רק איסור, זוהי גם קריאה גדולה. אל תפחד, התקדם!



* על מנת להוריד את השיעורים ניתן - 1. להורידם באמצעות תוכנות או אתרים המיועדים לכך [למשל דרך לחיצה כאן]. 2. לפנות אלינו דרך הצור קשר שבאתר.

בניית אתרים | יצירת קשר